Klassiset kitarat

Klassiset kitarat
Nylonkieliset, klassiset kitarat. Edustamme palkittuja espanjalaisia Esteve kitaroita sekä saksalaista La Manchaa. Toimitamme kaikki kitarat valmiiksi säädettyinä.
Järjestys:
Klassinen kitara juontaa juurensa Espanjaan jossa on pitkät perinteet klassisten kitaroiden rakennuksessa, ja se on ollut suosittu soitin jo vuosisatojen ajan. Se on läpikäynyt lukuisia muutoksia ja kehityksiä vuosien varrella, mutta sen perusmuoto ja äänimaailma ovat säilyneet suhteellisen samanlaisina. Klassisen kitaran ääni on tunnettu lämpimäst ja pyöreästä sävystään. Nylonkielet tuottavat lempeämmän äänen kuin teräskielet, mikä tekee siitä sopivan erityisesti klassisen musiikin esittämiseen. Klassinen kitara on erittäin suosittu klassisen musiikin ja espanjalaisen musiikin esittämisessä. Se on myös käytetty monissa muiden musiikkityylien sovituksissa ja soolokappaleissa. Kitaristit käyttävät usein sormilla soittoa sormenpäillä tai kynsillä sen sijaan, että käyttäisivät plektraa. Klassinen kitara on arvostettu soitin, joka on löytänyt paikkansa monien musiikkityylien parissa, erityisesti klassisen musiikin ja espanjalaisen musiikin esittämisessä. Sen kaunis ääni ja perinteinen muoto tekevät siitä suositun valinnan monille kitaristeille.

Klassisia kitaroja on erikokoisia, mukaan lukien 4/4 (täysikokoinen), 7/8, 3/4, 1/2 ja 1/8. 
Klassisen kitaran opiskelu vaatii omistautumista ja harjoittelua. Monet musiikkioppilaitokset ja kitarakoulut tarjoavat klassisen kitaran opetusta, ja lukuisia nuotteja ja opetusmateriaaleja on saatavilla opiskelijoille.

Klassisen Kitaran pohja on levy joka muodostaa kitaran takaosan. Se voi olla valmistettu erilaisista puumateriaaleista, kuten ruusupuusta (rosewood) tai mahongista. Pohja vaikuttaa suuresti kitaran äänen resonanssiin ja syvyyteen.

Sivut taaseen muodostavat sen rungon sivuseinämät ja yhdistävät pohjan ja kannen. Ne ovat yleensä valmistettu samasta puumateriaalista kuin pohja ja vaikuttavat äänen projisointiin.

Nylonkielisessä kitarassa kansi on ohut, litteä levy, joka muodostaa kitaran etuosan. Kansi on yleensä valmistettu kuusesta (spruce) tai seetristä (cedar). Kansi on äänen tärkein äänenvahvistin, ja sen laatu vaikuttaa merkittävästi kitaran äänenlaatuun ja resonanssiin.

Otelauta on puulevy, joka kiinnittyy kitaran kaulaan ja ulottuu kitaran etuosaan. Se on yleensä valmistettu ruusupuusta tai eebenpuusta. Otelaudalla sijaitsevat kitaran nauhat ja niitä käytetään sävelten soittamiseen.

Espanjalaisen kitaran kaula on pitkä, suora puuosuus, joka kiinnittyy kitaran runkoon. Se on yleensä valmistettu mahongista tai muista puista. Kaula tukee otelautaa ja nauhoja sekä tarjoaa kiinnikkeen kitaran virityskoneistolle.

Virityskoneisto koostuu metallisista mekanismeista, jotka kiinnitetään kitaran päähän. Soittaja käyttää näitä koneistoja säätääkseen kitaran kieliä oikeaan sävelkorkeuteen. Näitäkin on olemassa eri laatuisia.

Satula ja Talla (Nut and Saddle): Satula ja talla ovat pienet osat, jotka tukevat kitaran kieliä otelaudan alussa ja lopussa. Ne on yleensä valmistettu muovista tai luusta, ja niiden asettelu vaikuttaa kitaran intonaatioon ja soittokokemukseen. Luiset soivat muovisia paremmin. Jos valmistetaan satulaa tai tallaluuta on luisen aihion työstäminen myös helpompaa.
Nylonkielinen eli klassinen kitara on helpoin tie aloittaa kitaran soitto. Alkeiden opettelu ja kitaransoittamisen aloittaminen on siis klassisella kitaralla helpompaa kuin sähkökitaralla tai teräskielisellä kitaralla.


Klassisia kitaroita on tarjolla kolmessa eri hintakategoriassa. Alla selitettynä hieman niiden eroja.

Laminoidut kitarat
Laminoiduissa klassisissa kitaroissa kansi, sivut ja pohja ovat kaikki laminoituja. Tämä kitaratyyppi on kaikkein edullisin ja soinniltaan se ei ole yhtä hyvä kuin kokopuupantinen tai kokopuinen kitara. Tälläinen kitara on kuitenkin täysin toimiva aloittavalle kitaristille ja sillä pystyy opettelemaan kitaransoiton perusteet samalla tavalla kuin arvokkaammilla kitaroilla. Laminoidussa kitarassa sointi pysyy aina samana eikä se kehity ajan myötä. Laminoidun klassisen kitaran hyvä puoli on se että sen kansi, sivut tai pohja ei voi haljeta milloinkaan liian matalan ympäröivän kosteuden vuoksi. Kokopuisissa kitaroissa ja kokopuukantisissa kitaroissa sointi paranee ajan myötä.

Kokopuukantiset kitarat
Kokopuukantinen kitara on kitara, jonka kansi, eli yläosa, on tehty yhdestä massiivipuupalasta eikä se ole laminoidusta puusta. Tämä on yksi keskeisistä osista kitaran rakenteessa, ja sen materiaali vaikuttaa suuresti kitaran äänenlaatuun. Yleensä tämä on kuusta tai seetriä. Kokopuukansi antaa kitaralle ainutlaatuisen äänen ja soinnin ominaispiirteen, joka paranee yleensä iän myötä, kun puu ikääntyy ja värähtelytaso kasvaa. Tämä tekee kokopuukantisista kitaroista suositun valinnan ammattilaissoittajille ja niille, jotka etsivät korkealaatuista ääntä ja soittotuntumaa.

Kokopuiset kitarat
Kokopuinen kitara eroaa kokopuukantisesta kitarasta sillä että kokopuisessa kitarassa on myös sivut ja pohja kokopuuta. Tämä useimmiten tuottaa rikkaamman, monimuotoisemman ja syvemmän äänen kuin laminoidut sivut ja pohja. Kokopuu resonoi paremmin ja tarjoaa paremman äänenlaadun paremmalla dynamiikalla ja vasteella joka tarkoittaa sitä että kitara reagoi herkemmin soittajan soittoon.

On tärkeää huomata, että käytettyjen materiaalien laatu vaikuttavat suuresti kitaran äänenlaatuun ja soittokokemukseen. Lopullinen päätös riippuu siis omista mieltymyksistäsi ja tarpeistasi. Parasta on kokeilla erilaisia kitaroita ja valita se, joka tuntuu ja kuulostaa parhaimmalta sinulle.


Oikea kosteus ja akustisen kitaran säilytys.
Klassista kitaraa pitäisi säilyttää aina 40-55% ilmankosteudessa. Kitaratehtailla joissa kitarat rakennetaan on ilmankosteus useimmiten välillä 40-50%. Suomessa ilmasto on kuiva lukuunottamatta kesää. Kesän ulkopuolella olisi syytä käyttää kostutinta aina klassisen kitaran kanssa ja säilytttää kitaraa kitarapussissa tai kitarakotelossa jonka sisällä pitää kostutinta. Erinomainen kitarankostutin on esimerkiksi MusicNomad Humitar. Toimimalla näin vältytään mahdollisilta ikäviltä yllätyksiltä kitaran kanssa. Jos pidät kitaraa seinätelineessä tai lattiatelineessä kannattaa kitaran vieressä käyttää koti-ilmakostutinta kitaran kostuttimet lisäksi. Tällöin turvataan kitaralle kosteutus. Jos laminoitu kitara on liian kuivassa tilassa voi sen kaula kutistua sen luovuttaessa kosteutta itsestään jolloin otenauhan päät tulevat esiin ja tuntuvat teräviltä. Toinen ongelma on että kaula voi vääntyä. Kun puhutaan kokopuukantisista ja kokopuisista klassisista kitaroista on kitaran kosteus vielä tärkeämpää. Niissä edellämainittujen ongelmien lisäksi voi tapahtua niin että kokopuiset osat eli kansi tai kansi, sivut ja pohja voivat haljeta. Tällöin kitaran kosteutus on ollut aivan liian vähäistä. Haljenneen klassisen kitaran sää korjattua mutta todennäköisesti kitaraan kuitenkin jää kosmeettinen haitta. Jos kitara kuivuu liikaa muuttaa se myös kitaran sointia. On siis todella tärkeää säilyttää arvokasta instrumenttiasi sen ansaitsemalla tavalla pitämällä huolen siitä että kitaran kanssa käytetään kitarankostutinta ja tarpeen vaatiessa myös koti-ilmakostutinta kotioloissa. Vallitsevan ilmankosteuden pystyy tarkistaamaan esim. MusicNomad Humireader kosteusmittarilla.